lördag 2 november 2013

Spökvandring, Kulturanatomen

Efter skolan på Halloween så tog jag en runda i min gamla hemstad Lund, där jag numera också pluggar, och besökte några olika hemsökta platser. Inspirerad av studenttidningen Lundagårds reportage om kusliga platser i Lund började med att besöka Kulturanatomen som inhyser delar av kulturvetenskapliga institutionens verksamhet. Själv har jag tidigare läst idéhistoria i just den byggnaden. Som namnet antyder var det här tidigare den gamla anatomen där kroppar förvarades och obduktioner i utbildningssyfte genomfördes. Jag har hört att man bevarade kroppar i stora formalinpooler nere i källaren och på vinden förvarade man stora mängder mänskliga skelettdelar. Så här skriver Lundagård om källarvåningen: "I källarvåningen spreds delar av de patologiska studierna på golvet. När arbetet var klart spolades resterna ner i brunnarna under huset., där de vilar än idag. Vissa kvällar stiger en unken doft upp i källarsalarna, vilket gör de dödas närvaro mer påtaglig än önskat."
Personligen tycker jag att hela kvarteret kring kulturvetarnas byggnader är lite spöklikt och  fantasieggande. Byggnaderna ligger i en park mellan botaniska trädgården och Skissernas museum. Det är väl värt ett besök om man har vägarna förbi Lund någon gång. Inte minst ifall det är ruskig höstkväll.

I källaren på Kulturanatomen

Texten säger "Här är platsen där de döda gläds åt att hjälpa de levande."

Upp till gamla 'benvinden'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar